Instagram: @tattoos_of_instagram

En miljon följare på Instagram?

Hur många följare har du på Instagram?

TV4-nyheterna berättade igår att fem svenskar har 1 miljon följare eller fler på Instagram. En av dem är Kevin Bergendahl med kontot @tattoos_of_instagram. Han är 19 år gammal och uppvuxen i en värld med tatueringar, och det är också det hans konto är fyllt av. Han driver ett klädmärke och drömmer om att kunna öppna butik i New York, hittar jag när jag läser om honom. 

Instagram: @tattoos_of_instagram

Framgångsfaktorer

Kevin Bergendahl har 1,9 miljoner följare på Instagram, och han säger att en av hans framgångsfaktorer är att han lägger ner mycket tid på att hålla igång sitt flöde med bra bilder. Visuellt tilltalande bilder är helt klart viktigt. Halvtaskiga och otydliga bilder hjälper dig inte att nå ut och ge ett professionellt intryck i en värld av bilder. Även ett internationellt gångbart och tydligt användarnamn tror jag har stor betydelse för genomslagskraften för ett konto. Har du sedan en smal och konsekvent nisch där det är tydligt vad man får som följare så börjar det likna något. För den som gillar tatueringar är det ingen tvekan om vilken inspiration som bjuds på det här kontot.

Shoutouts

Så kallade shoutouts kan vara ett sätt för personer med många följare att tjäna pengar på sin kanal. Det innebär att man får betalt för att nämna exempelvis ett varumärke i ett inlägg. Kevin Bergendahl säger att han aktar sig för det, då han ser en risk att hans följare inte skulle gilla det och att han då skulle tappa dem. Kontot innehåller många bilder med länk till andra instagramanvändare, d v s shoutouts. Men det behöver ju inte betyda att han får betalt av dem, det kan vara att han nöjer sig med att det ger trogna följare och en stark ställning inom sin nisch. Plus att det ger honom ett flöde av bilder som han inte skulle kunna åstadkomma lika lätt på egen hand. Och därmed skapar han även en effektiv marknadsföringskanal för sina kläder. Han lägger emellanåt upp bilder på kläderna, men aldrig utan tatueringar involverade. 🙂 Klädmärket har istället ett eget Instakonto som taggas så att man kan klicka sig dit.

Sponsrade inlägg?

Instagram: @tattoos_of_instagram - Sponsrat av Starbucks?Instagram: @tattoos_of_instagram - Sponsrat av Nike?

Om de här två inläggen inte är sponsrade – varför är det då en så välplacerad kopp med synlig logga från en välkänd kaffekedja? Eller en sko så uppenbart från ett välkänt märke? Jag skulle nästan tycka att det vore dumt att inte hitta ett sätt att tjäna pengar på något man lägger så mycket tid på, men han sa till TV4-nyheterna att han inte gjorde sådana inlägg. Jag vet inte hur du tolkar bilderna ovan?

Ytterligare konto

Om jag förstår kopplingen rätt har killen även kontot @tattoos_of_insta som också innehåller bilder på tatueringar. Den kanalen har inte lika många följare och innehåller delvis samma bilder men med betydligt mycket mer nakna bilder med sexuella anspelningar. Även om kontot ”bara” har 537 000 följare så innebär det att varje bild får femsiffrigt antal tittare och gillare.

Något för dig?

Hur som helst. Instagram är en spännande och växande kanal för företag (och privatpersoner så klart) som gillar att uttrycka sig visuellt. Du kanske inte siktar på att passera 1 miljon följare, men kan ha nytta av kanalen ändå i din marknadsföring. Delar du regelbundet bilder på FB kan du lika gärna ha ett Instakonto där du samlar dina bilder i ett snyggt album och dessutom kan nå andra följare än dem du når på FB.

Maria Kullberg
Följ mig
Senaste inläggen av Maria Kullberg (se alla)