Håkantorps Däck AB. Peter Holmberg Årets Företagare 2013

Service, kvalitet och hårt arbete för Årets Företagare 2013

Service, kvalitet och hårt arbete för Årets Företagare 2013

Kommunens näringslivsfrukost i september bjöd på ett besök hos Årets Företagare 2013; Peter Holmberg på Håkantorps Däck AB. Ett mycket trevligt besök där vi bjöds på mingel med god frukost från Robokocken. Därefter berättade Peter Holmberg om utvecklingen av företaget innan han visade oss runt i verkstaden.

Peter Holmberg, Årets Företagare 2013, visade runt på Håkantorps Däck AB.

Mats Rosén, näringslivschef, och Peter Holmberg, Årets Företagare 2013. Näringslivsfrukost på Håkantorps Däck AB september 2014.

Håkantorps Däck startade ursprungligen 1929 och det var då Peters farfar som började med reparation av maskiner. Så småningom hade han även en smedja och tillverkade hästdragna vagnar. Omkring tio traktorvagnar per år kunde tillverkas. 1987 byggdes däcklager och lastbilshall och 1990 började Peter Holmberg jobba i företaget.

Lyckad 40-årskris

Peter säger att det var hans 40-årskris som gav Håkantorps Däck sin nuvarande form och verkstaden dess utseende. Han ville ha en förändring och tog företaget till Italien på studiebesök. De besökte en verkstad i Milano och han blev såld direkt. Det var precis så han ville ha det!

Peter Holmberg menar att det är viktigt att satsa framåt, men det behöver inte nödvändigtvis handla om att växa. Han vill att företaget ska bli känt för att vara seriöst och bäst på det de gör. Sen växer de utifrån det.

Det är ingen tvekan om stoltheten över företaget han tagit över och har byggt upp. Och en lyckad 40-årskris, får man ju säga att det var.

Framgångsfaktorer

Om han ska nämna tre faktorer som är viktiga för honom och företaget säger han:

  1. Service – kunden är viktigast och ska känna det!
  2. Att aldrig tulla på kvaliteten – fördelen med att inte tillhöra någon stor kedja är att han kan välja sina märken själv. De jobbar bara med seriösa leverantörer, då de har stor betydelse för slutresultatet.
  3. Hårt arbete – han lägger många timmar i verkstaden och det betalar sig i en välfungerande verksamhet.

Kundupplevelsen

När vi går runt i verkstaden slås jag av hur olikt det är från många verkstäder, även om man kan ana en trend åt samma håll även på andra ställen. Allting är rent och snyggt. Man får en trygg känsla av lugn och ordning. Det arbete som går att rikta utåt för att möta kunden ansikte mot ansikte har arrangerats så.

Att kunderna uppskattar sin däckfirma blir tydligt då flera av de som närvarar vid studiebesöket berättar om sina upplevelser i kontakten med dem. Det är ordning och reda, man får påminnelse om när det är dags för däckbyte, påminnelse om att inte glömma efterspänna muttrarna, och man får alltid ett personligt och trevligt bemötande i kontakterna. Och som en av de närvarande kunderna säger; ”intrycket när allt är så snyggt och prydligt är att ni bryr er. Är det yttre välskött är förmodligen resten det också.”

Läs mer

Sydsvenskans artikel: Han blev Årets Företagare i Kävlinge

Företagets webbplats: www.hakantorp.com

Peter Holmberg, Årets Företagare 2013

Peter Holmberg berättar hur de valt att rikta arbetsbänkarna utåt. Det är här kunderna ser personalen arbeta medan de väntar, och det ska kännas öppet och välkomnande.

Håkantorps Däck AB. Peter Holmberg Årets Företagare 2013

Ordning och reda, snyggt och prydligt. Verktygen blir en inredningsdetalj i avdelningen för byte av lastbilsdäck.

Håkantorps Däck AB. Peter Holmberg, Årets Företagare 2013 i Kävlinge.

1 900 kunder har valt att förvara sina däck hos Håkantorps Däck AB. Jag får erkänna att jag aldrig tänkt på att däck kan vara dekorativa. 🙂

Maria Kullberg
Följ mig
Senaste inläggen av Maria Kullberg (se alla)