Prissättning och kunskap
Prissättning är svårt – värdera din kunskap!
Jag läste den här texten någonstans på nätet och tankarna spann iväg kring prissättning, något som många företagare tycker är svårt. Inte minst rör funderingarna hur man kan sätta värde på det man gör. Vad är egentligen kunden beredd att betala och hur ska jag veta hur jag sätter mitt pris?
A ship engine failed, no one could fix it. Then they brought in a man with 40 yrs. on the job. He inspected the engine carefully, top to bottom. After looking things over, the guy reached into his bag and pulled out a small hammer. He gently tapped something. Instantly, the engine lurched into life. The engine was fixed! 7 Days later the owners got his bill for 10k. ’What?!’ the owners said ’You hardly did anything. Send us an itemized bill.’ The reply simply said ’Tapping with a hammer. $2 Knowing where to tap? $9,998.’
Don’t Ever Underestimate Experience.
Även om man kan ta historien med en nypa salt i sig så ger den något att fundera på när det gäller din prissättning i företaget.
Avspeglas din samlade kunskap i prissättningen? Har du funderat på vad värdet är för kunden? Har du funderat på vad man behöver kunna för att erbjuda det du erbjuder? Kan vem som helst göra det utan erfarenhet och kunskap? Hur mycket studier och träning har du bakom dig? Är dina tjänster/produkter jämförbara med någon annans? Hur lång tid hade det tagit att lösa problemet om man helt saknat din kunskap?
Kom ihåg paradoxen!
Det finns en paradoxen i att den som vet mycket om ett område tenderar att underskatta sin kunskap, medan den som bara kan lite tenderar att överskatta sin kunskap.
Det område du är expert på (ofta det du säljer i ditt företag) tenderar du alltså att underskatta din kunskap kring. Du vet ju hur mycket mer det finns att kunna, jämfört med den som har bara lite kunskap och tror sig kunna allt som finns att kunna.
Bygg din kunskapsbank
Ibland behöver man ta hjälp för att få syn på sin kunskap, den tysta kunskap som bor i din erfarenhet. Gör ett projekt för dig själv där du synliggör din egen kunskap. Jag brukar kalla det för att bygga din kunskapsbank. Fundera över vilken expertis dina kunder söker när de kommer till dig. Ledtrådar hittar du i vilka frågor de ställer före, under och efter sin köpprocess. Vandra tillbaka i tanken till din grundutbildning, till fortbildningar och fundera över vilka bitar där som gör dig till en bra leverantör idag. Vad läser du själv för artiklar för att fortbilda dig? Vad använder du för att lösa de frågeställningar människor kommer till dig med?
Omvärdera sedan din prissättning.
- Innovation och företagande för ett hållbart Skåne - 13 januari 2021
- Panlegis – varning! - 6 mars 2020
- Ett hållbart Skåne genom socialt företagande - 13 augusti 2019