Maria Kullberg om kunskapsmarknadsföring

Content marketing / kunskapsmarknadsföring

Idag har jag föreläst om marknadsföring för småföretagare. Det var ett gott gäng som kom för att låta sig inspireras, och det var kreativa samtal och intressanta funderingar kring ämnet.

Content marketing / kunskapsmarknadsföring

En av de saker jag tog upp var just hur viktigt det är med kunskapsmarknadsföring idag. Att jag inte bara kan tänka reklam och erbjudanden i min marknadsföring, utan också att bjuda mina potentiella kunder på något. Samtidigt som jag delar med mig av det jag kan stärker jag också relationen med dem. Och en stärkt relation gör att den potentiella kunden har just dig lite närmare ”top of mind”, som ju är där du vill befinna dig. Den dag han eller hon behöver din typ av tjänst eller produkt är det du som blir kontaktad.

Så vad finns i din kunskapsbank?

  • Vilken unik kunskap sitter du på? Vilken kunskap ligger till grund för det du gör i ditt företag?
  • Vad är det för expertis som kunden söker hos dig?

Fundera på hur du kan nyttja den kunskapen i din marknadsföring! Leta i facklitteratur, i handböcker, tidningar och magasin inom ditt område, sök på nätet, och inte minst hos dig själv. Ta fasta på frågor du får från kunder och börja skriv ner dina svar. Dem kan du sedan använda för att dela med dig av till fler. Undrar en undrar troligen ett gäng till samma sak. Bryt ner kunskapen i lagom portioner och dela med dig!

Lägger du dessutom upp detta som artiklar på din hemsida får du fler möjligheter till sökträffar när potentiella kunder googlar. Din kunskap är en guldgruva – använd den. 🙂

Marknadsföring ska vara roligt!

Marknadsföring ska vara något roligt och något kreativt. Det är den som ska göra så att du får de kunder du vill ha och så att du kan jobba på det sättet du vill med de saker du vill. Marknadsföringen ska bidra till att utveckla din verksamhet, och känns den som ett tvång eller ett måste fungerar den förmodligen inte lika bra!

Så här roligt tycker jag det är att prata om marknadsföring i alla fall: (bild från dagens frukostseminarium)

Maria Kullberg om kunskapsmarknadsföring

Följ mig

Maria Kullberg

Verksamhetsutvecklare at KullbergUtveckling AB
Projektledare för företags framgång! Målfokus och marknadsföring (hemsida och sociala medier) är kraftfulla verktyg i utvecklingen. Driver projekt, håller kurser och föredrag, samt hjälper enskilda företagare.
Följ mig
2 Kommentarer
  1. Michael
    Michael says:

    Vad bra att du översätter content marketing till kunskapsmarknadsföring, för det är ju det som det handlar om! Innehållsmarknadsföring är väl en vanligare översättning, men varför inte passa på att förbättra när man ändå gör om ett begrepp?

    • Maria Kullberg
      Maria Kullberg says:

      Ja, en rak översättning vore så klart innehållsmarknadsföring. 🙂 Jag tycker inte det täcker allt jag vill kunna lägga in i begreppet, så jag brukar prata om kunskap istället för innehåll. Då kan man börja snacka om hur man använder sin kunskap i olika sammanhang, inte bara i skriven form. När man nätverkar eller håller föredrag t ex tycker jag innehållsmarknadsföring blir knepigt som begrepp. Kul att du gillade det! 🙂

Kommentering är stängd.