Humoristisk YouTube-kampanj med seriöst budskap
Lyckad kampanj från Rethink Breast Cancer
Har du funderat över hur olika verksamheter kan använda YouTube för att nå ut med sina budskap? Rethink Breast Cancer är en kanadensisk organisation som arbetar för att stödja unga kvinnor med bröstcancer, och de har skapat en i mina ögon väldigt lyckad kampanj. Eller vad säger du? Visst träffar de väl sin målgrupp med den här kampanjen?
Kostnadseffektiv kampanj för en god sak
Anledningen till att jag skriver om dem nu är inte bara deras goda sak, utan deras sätt att uppmärksamma en väldigt viktig fråga. Det traditionella sättet är att ge ut informationsmaterial som du kan läsa, eller skapa en reklamsnutt för TV eller kanske en radioreklam. Ganska kostsamma medier när man börjar räkna på det. Kostnader som skulle tas ifrån den verksamhet som de vill bedriva för sin goda sak.
YouTube ger viral spridning
Istället har organsiationen satsat en slant på att göra en bra film som de har lagt upp på sin hemsida. Men inte bara där – den ligger nämligen på YouTube. Där kan människor världen över hitta den och sprida den vidare i sociala medier med en enkel knapptryckning. Humorn (bara det att använda män till att visa hur man kan göra för att undersöka sina bröst!) och det ögongodis de bjuder på i kombination med ett angeläget budskap, gör det roligt att sprida filmen till sina vänner på exempelvis facebook. Det är precis vad viral marknadsföring handlar om! Din kampanj börjar arbeta för sig själv. Spana gärna in deras YouTubekanal för att se fler av deras filmer.
App för smartphones
Men inte nöjer de sig med detta som enda led i sin kampanj. Nej, de har skapat en app till smartphones också. Så att du själv kan välja vilket ögongodis du vill ska visa dig hur man gör undersökningen.
Läs gärna mer om organisationen på deras hemsida http://rethinkbreastcancer.com/.
- Innovation och företagande för ett hållbart Skåne - 13 januari 2021
- Panlegis – varning! - 6 mars 2020
- Ett hållbart Skåne genom socialt företagande - 13 augusti 2019