Hur når jag ut med företagssidan på Facebook?
Tips för att nå ut med företagssidan på Facebook
Det dök upp en fråga från en företagare som jobbat mycket med sin företagssida på Facebook men ändå kände att de inte fick någon nämnvärd genomslagskraft. Här är några snabba tips hur du kan göra för att nå fler och en förklaring till varför det känns svårt!
Facebook och algoritmerna
I Sverige har 3/4 av befolkningen ett Facebook-konto, så det finns ju en enorm potential att nå kunder här! Och när funktionen med företagssidor kom var de ett fantastiskt sätt att nå ut, men Facebook har successivt minskat räckvidden för sidorna. För något år sen kunde man räkna med att ens inlägg i snitt nådde 1/3 av gillarna på sidan. Nu är det nog ännu mindre. De stryper medvetet för att tvinga sidorna att annonsera. Av dubbla anledningar, skulle jag säga. Den ena handlar om att skapa ett renare flöde för de vanliga användarna; de som är där för en stunds förströelse eller för att umgås med släkt och vänner. De flesta går inte in på FB för att handla något. Den andra anledningen är helt enkelt den att det är annonserna som ger Facebook en ekonomi att driva plattformen vidare.
Algoritmerna är det sätt de har att styra företagens motivation att annonsera och för att skapa ett så intressant flöde som möjligt för var och en av oss.
Dynamisk och betald marknadsföring
Du kan från företagssidan jobba med två typer av marknadsföring. Den ena är den betalda; dvs annonsplatsen du köper av Facebook. Den andra är den dynamiska; den du skapar genom att göra intressanta inlägg som får dina följare att reagera. När följarna interagerar med det du postar kommer just de följarna att få upp fler av dina inlägg i sitt flöde.
Skapa interaktion
För att öka den dynamiska spridningen kan du jobba med inlägg som får följarna att göra något av följande:
- klicka på gillaknappen (eller någon av de andra känsloreaktionerna)
- kommentera
- klicka på ”visa mer” för att läsa hela din text
- klicka på en länk du har postat
- klicka för att öppna upp din bild.
Då kommer FB att i större utsträckning visa inlägg för de gillare som interagerat. Ju bättre du är rent generellt på att få följarna att interagera, desto mer intressant bedömer FB det vara att visa dina inlägg för fler personer. Dessutom visas det i viss mån även för dina följares vänner när de har gillat eller kommenterat inne på din företagssida = ytterligare spridning.
Inlägg ska inte vara annonser
På sidan ifråga kunde jag se att det som postades var ganska annonslikt. En produktbilder med pris, storlek och länk för att köpa. Detta känner FB av! Algoritmerna känner igen en säljtext och gör att inlägget visas för färre personer. Färre ser inlägget = färre kan interagera.
Ett tips för den hör sidan blir då att laborera med en ny typ av innehåll där man tar bort pris och storlek. Att skriva mer personligt om produkten och hur den kan användas lockar till läsning, och då kommer ofta de självklara frågorna i en kommentar. ”Vad kostar den?” ”Vilka färger finns den i?” ”Vilken storlek finns den i?”
Få lojala följare
Ju mer relevanta följare du har desto bättre når du ut till rätt målgrupp. Har man en gilla/dela-tävling (mot bättre vetande) får man ofta en ickelojal typ av följare som inte kommer att interagera. Är hälften av följarna på din sida för att de kunde vinna en penna en gång i tiden så är de kanske inte så intresserade när du vill sälja tjänster som handlar om något annat. Då kommer de att ignorera dina inlägg och är alltså inte värda så mycket för marknadsföringen.
Bjud på kunskap! När du delar med dig av den kunskap som dina kunder söker upp dig för, stärker du relationen och skapar lojalitet. Att ge tips runt din produkt och hur man använder den kostar sällan så mycket tid, men ger dina kunder mycket i form av inspiration och hjälp. Läs mer om hur du kan tänka kring kunskapsmarknadsföring här.
Bjud på dig själv! Komplettera med lite skojiga eller gulliga videoklipp och bilder emellanåt, dvs sådant som man reagerar snabbt på. Varför inte ett klipp på dig själv nån gång ibland? Humor är sällan fel och är något som är lätt för följarna att gilla och sprida vidare.
Annonsera
Den dynamiska marknadsföringen kan kompletteras med betald sådan. Se till att ha tydliga annonser som sticker ut i flödet. Ditt varumärke ska gå att känna igen i färger och bildspråk. Bygg dem gärna på inlägg som redan fått gillaklick och kommentarer så får du dragkraft av det. Vi är så simpla av oss att vi tenderar att gilla sådant andra människor gillar.
Annonserna ska du så klart rikta till rätt målgrupp, så prova dig fram med målgruppsinställningarna för inlägget.
Den gamla sångtexten stämmer inte riktigt för företagssidan på Facebook. Det räcker inte med mördande reklam för att sälja. Du behöver på riktigt engagera dina potentiella kunder och få dem att gilla det du gör. Klicka på bilden nedan för att komma till ett YouTube-klipp med Ulf Peder Olrog. 🙂
- Innovation och företagande för ett hållbart Skåne - 13 januari 2021
- Panlegis – varning! - 6 mars 2020
- Ett hållbart Skåne genom socialt företagande - 13 augusti 2019