Att välja företagsnamn - en ugglas perspektiv

Företagsnamn som funkar i sociala medier?

Hur hittar jag ett namn som funkar i sociala medier?

Det här med att bestämma namn på sitt företag är inte det allra lättaste alltid. Det finns många aspekter att ta hänsyn till och man vill ju ha det så unikt som möjligt samtidigt som det hjälper kunderna att känna igen företaget. Lägger du sen till att namnet både ska fungera och finnas tillgängligt i de sociala medierna så börjar det bli många aspekter att hålla reda på. 

Jag träffar ofta företagare som funderar kring företagsnamn, domännamn och användarnamn för olika kanaler. Jag brukar hjälpa till att skissa på strategin för att bygga upp ett varumärke och då är namnet en viktig ingrediens. Det är en hel del att tänka på, inte minst vad Bolagsverket kan tänkas tycka om det. Ibland får man klura till det lite, för det är viktigt att man känner att namnet stämmer med avsikterna och visionen för företaget. Och man ska kunna säga sitt företagsnamn med stolthet. 🙂

Verktyg för att söka på användarnamn

Ett bra verktyg när man håller på att välja namn är en sajt där man kan checka om namnet finns ledigt som domän- och användarnamn i de vanligaste kanalerna. Dock finns inte .se-domänen med t ex, så där får man komplettera med att gå in på vilket webbhotells hemsida som helst. Där skriver man in namnet som om man skulle köpa det så att man får ett sökresultat.

Här är adressen till verktyget: http://namechk.com

Googla

Om det är ett företagsnamn du söker efter är det också bra att helt enkelt googla på namnet du tänkt dig. Då får du upp näraliggande namn och kan fundera på om det ligger för nära. Sök på allabolag.se och kontakta ev Bolagsverket för att höra hur de resonerar om vad som är likt och inte.

Du behöver inte använda ditt fullständiga bolagsnamn när du marknadsför dig, men du behöver tänka dig för lite. Du vill inte gärna arbeta in ett namn som någon kommer att kunna hävda att du gör varumärkesintrång genom. Då riskerar du att behöva byta namn och tappa en del av varumärkets renommé.

Kul med namngivning

Det är en riktigt kul process med namngivning på företag, tycker jag! Jag har faktiskt några företagsnamn på mitt samvete vid det här laget (förutom mitt eget). Det är inte illa för en som knappt gav namn åt sina dockor som barn. 😉 Jag gillar utmaningen i att hitta något som beskriver verksamheten samtidigt som det är lättanvänt, något som är ledigt både som domännamn och fungerar som användarnamn i sociala medier. Och som samtidigt är i samklang med företagarens personlighet, drömmar och visioner. Det är inte alltid lätt att hitta nya sätt att tänka, men när det sitter så sitter det där!

PS: jag tyckte den här galna ugglan speglar lite av hur man kan behöva tänka. Flyga upp och ta fågelperspektiv på sin verksamhet, sätta sig på en gren för att sen byta till en annan, tänka sig in i olika synsätt, inte vara fast i sitt korrekta jag och sitt vanliga tänk. 🙂

Att välja företagsnamn - en ugglas perspektiv

Följ mig

Maria Kullberg

Verksamhetsutvecklare at KullbergUtveckling AB
Projektledare för företags framgång! Målfokus och marknadsföring (hemsida och sociala medier) är kraftfulla verktyg i utvecklingen. Driver projekt, håller kurser och föredrag, samt hjälper enskilda företagare.
Följ mig
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *