Falsk sida, falsk tävling = skräp på facebook

Dela inte skräp på Facebook!

Bidra till att göra miljön trevlig omkring dig i de sociala medierna.

– Dela inte skräp på Facebook!

Emellanåt sätter ”tävlingar” igång och snurrar runt och sprids som rent skräp på Facebook. Spam är vad det är. Jag har tidigare skrivit om hur man ordnar en laglig tävling på Facebook – läs gärna det om du känner dig osäker på varför jag skriver ”tävling” med citationstecken. Om jag fick önska så skulle detta ofog helt upphöra, men det verkar vara en önskedröm. Så länge gör jag vad jag kan för att sprida lite upplysning. :)

Vinna en telefon eller varför inte en bil?!

Det här exemplet på tävling är tyvärr inte alltför ovanligt. Telefoner ser man ofta florera i olika ”tävlingar”. Trots att det är helt orealistiskt om man bara tänker till några sekunder, så lockas folk att gilla & dela. För att raljera lite; ibland förvånas jag över vad man kan få människor att göra för att få vinna en blyertspenna. ;-) Här är ett exempel på en tävling med en bil i vinstpotten – vilket land skeppas den till/från?

Dela inte såna här "tävlingar" är ni snälla. Du kommer inte att vinna något, och ingen annan heller. Facebook tillåter…

Publicerat av KullbergUtveckling den 25 februari 2014

Vinn kläder för 20 000?!

För en tid sen dök ett nytt praktexempel upp på Facebook. Det visade återigen hur lite som krävs för att få oss att dela en bild. I detta fallet var både avsändare och tävling falska men ändå delade tusentals bilden.

Falsk sida, falsk tävling = skräp på facebook

Tumregel nr 1:

Verkar det för bra för att vara sant, är det högst troligt inte sant. 

Tre vinnare skulle få 20 000 vardera. Butiken skulle ge bort kläder till ett värde av 60 000 kr. För att bli en av de lyckliga ska du gilla bilden, dela bilden och kommentera den. Det upplägget på tävling skulle klassas som lotteri. Lotteri är inte tillåtet att anordna för företag. Dessutom bryter detta mot FB:s riktlinjer för vad som är tillåtet att göra på en Facebooksida. Alltså dubbla fel.

Tumregel nr 2:

Är det troligt att ett stort varumärke som Zara skulle göra ett sådant grovt fel i sin marknadsföring?

Tumregel nr 3:

Om du fortfarande tvivlar. Gå in på sidan och nagelfar den ett par sekunder. Sidan här är nystartad och har inget som helst annat innehåll än denna ”tävling”. Titta sen på gatuadressen och fundera på hur många Malmöbutiker som skulle skriva sin adress så?
Zara
Sodergaten 18
Malmö 211 34
Sverige

Sammanfattning:

Glöm inte din källkritik och sunda skepsis, så slipper du spamma ner flödet för dina vänner på Facebook.

Följ mig

Maria Kullberg

Verksamhetsutvecklare at KullbergUtveckling AB
Projektledare för företags framgång! Målfokus och marknadsföring (hemsida och sociala medier) är kraftfulla verktyg i utvecklingen. Driver projekt, håller kurser och föredrag, samt hjälper enskilda företagare.
Följ mig

Latest posts by Maria Kullberg (see all)