Laglig tävling på Facebook – hur ordnar jag det?
Den som följer mig och KullbergUtveckling på Facebook har lärt sig vid det här laget att det inte är OK att ordna så kallad gilla-dela-tävling på Facebook. Alltså när du gör ett inlägg som säger ungefär ”gilla min sida, dela det här inlägget och du har chansen att vinna den här fina pennan”. Det finns flera problem förknippade med detta!
1. Facebooks riktlinjer
Det är inte OK enligt Facebooks egna riktlinjer att anordna tävlingar med hjälp av de inbyggda funktionerna, såsom ’gilla’, ’dela’, ’kommentera’. Vill du ha en tävling får du ordna den på din egen hemsida och länka till den från facebooksidan, eller så kan du lägga till en applikation som ger dig en extra flik på din facebooksida så att du kan länka till den.
2. Det blir orättvist – du kommer inte att se alla
Följer du villkoren du satt upp? Den vanligaste formuleringen är att man både ska gilla sidan och dela inlägget för att kunna vinna. Har du verkligen för avsikt att samköra listan på vem som har gillat din sida och listan på dem som delat ditt inlägg? För det är vad du måste göra om du ska vara rättvis när du utser vinnaren.
”Visa alla” visar inte alla. Om du har många som gillar din sida kommer du inte att se alla som har gillat för att delta i tävlingen. Även om du väljer ”Visa alla” så visas bara ett urval. Jag har inte själv kontrollerat hur många man ser, men 500 säger en del.
Du ser inte alla delningar. När det gäller att ha delandet som ett kriterium: du kommer bara att se dem som har tillräckligt öppna sekretessinställningar på sin privata profil. Om någon bara visar sina satusuppdateringar för sina vänner kommer du som sidägare aldrig att se deras delningar, inte ens i listan över personer som har delat ditt inlägg. Dessa personer har alltså inte en chans i världen att vinna din tävling.
3. Lotterilagen
Det är ingen tävling du ordnar, utan ett lotteri. Företag och privatpersoner får inte ens lov att söka tillstånd att anordna lotteri enligt den svenska Lotterilagen. (För allmännyttig förening gäller speciella regler.) Läs deras förklaring på svenska här: Lotterier.
Nu är det inte så att Lotteriinspektionen jagar företag som ordnar den här sortens tävlingar på Facebook, men du ska vara medveten om att du bryter mot befintlig lagstiftning. Det du ska fundera över är om ditt företag vill vara förknippat med just det. Även om väldigt många inte känner till lagstiftningen så finns det många som gör det, och det är en ganska onödig badwill, tycker jag.
4. Du bidrar till att spamma Facebookflödet
Det handlar mer om en trivselfråga än om något annat. Om flödet på våra startsidor blir fyllt av vänners delande av olika tävlingar (ibland blir jag förvånad över hur lite som får folk att dela; vinn en penna, typ), så kommer Facebook att bli en betydligt tråkigare plats för oss att vara på. Alltså kommer dina potentiella kunder på sikt att svika den här kanalen.
Hur gör jag en laglig tävling på Facebook då?
– Mäh, vilken glädjedödare du är, hur tycker du jag ska göra en tävling på Facebook då?
Beta av punkterna ovan en efter en för att säkerställa att du följer det som gäller, så gör du en insats för att ditt varumärke ska stå för kunskap och trovärdighet. Jag börjar bakifrån. 🙂
4. Undvik att spamma Facebookflödet
Skapa bra innehåll som folk vill sprida av egen kraft och lust för att det är bra och för att de tror att deras vänner kan ha glädje av det. Inte för att de kan vinna en penna. En bra tävling kan vara rolig att sprida vidare så att ens vänner också kan vinna.
Använd dig av något som skapar känslor hos läsaren (humor, glädje, ilska, gulligt, dagsaktuellt). Likgiltighet får ingen att trycka på delaknappen. Det man reagerar på är man mer benägen att sprida vidare, och då får du den virala spridningen du vill åt. Om folk gillar det ditt företag gör kommer de att gilla din sida, och blir då betydligt mer trogna gillare än de som gillar bara för att delta i en tävling. Passiva gillare kommer ändå inte att se dina framtida inlägg (ja, facebook sållar hårt i flödet genom sina algoritmer).
3. Lotterilagen
Skapa just en tävling, inte ett lotteri.
Enklaste formen av tävling är att be om en motivation till något. Varför ska just du vinna? Vad ska du göra med vinsten? Vem skulle du vilja bjuda med dig?
Eller varför inte en fototävling eller berättelsetävling där de tävlanden kan ge exempel på hur din produkt kan användas? Roligt både att delta i och att ta del av när tävlingen är klar. En sådan tävling kan också ge dig bra material att dela på din facebooksida framöver, och god kunskap om dina kunder och tips för din verksamhet i övrigt.
2. Sätt rättvisa villkor och följ dem
Tänk igenom om du kommer att fullfölja det du sätter som villkor för tävlingen. Du får inte använda gilla, dela och kommentera som sätt att delta i tävlingen, men du kan mycket väl uppmuntra till att göra detta ändå. Säg rätt upp och ner att det är roligt och gör dig glad om någon delar. Men ha det inte med som ett kriterium för att tävla.
1. Facebooks riktlinjer
Två sätt att lägga upp själva tävlingssidan:
1. Skapa en sida på din egen hemsida och länka dit. på så vis fyller du även din hemsida med intressant innehåll och får nya besökare att hitta dit.
2. Lägg till en applikation som tillåter dig att skapa en extra flik med eget innehåll på din Facebooksida. Det finns kostnadsfria lösningar för detta, men har du aldrig gjort något liknande är det kanske värt att ta hjälp för att ordna det. Fördelen med detta jämfört med alternativ 1 ovan är att den som är på Facebook är lite mer benägen att klicka sig vidare inom Facebook än att ge sig till en extern hemsida.
Ett tips till! Skänka pengar för varje ny gillare.
Vill du locka gillare genom att du skänker något till välgörande ändamål för varje ny gillare, så var beredd på att också göra detta. Annars riskerar du återigen badwill. För en tid sen gick Peter Jöback ut med att han skulle göra just så. När 10 000-tals hade gillat detta insåg de att det inte skulle bli ekonomiskt hållbart att stå för det utlovade. Inlägget togs bort och folkstorm med mycket ilskna toner bröt ut. Sätt ett tak och var tydlig med det i så fall. Lättaste sättet att hålla reda på antalet nya gillare är att helt enkelt notera hur många du har i ögonblicket du släpper inlägget, och sedan jämföra det med siffran det datum du har satt som slutdatum för kampanjen.
Det är ett bra sätt att visa att du stödjer en god sak, men var medveten om fallgroparna!
Ja, det blev en lång genomgång. Som du märker tycker jag att det här är en viktig fråga. Inte för att det är ett allvarligt lag- och regelbrott, utan för att det du gör säger något om dig och ditt företag. – Är du påläst och vet vad som gäller, eller kör du på bara för att alla andra gör det?
- Innovation och företagande för ett hållbart Skåne - 13 januari 2021
- Panlegis – varning! - 6 mars 2020
- Ett hållbart Skåne genom socialt företagande - 13 augusti 2019
Trackbacks & Pingbacks
[…] som rent skräp på Facebook. Spam är vad det är. Jag har tidigare skrivit om hur man ordnar en laglig tävling på Facebook – läs gärna det om du känner dig osäker på varför jag skriver ”tävling” […]
Kommentering är stängd.