Nischa din verksamhet? Inspiration från Paris

Jag var i Paris i början på maj. Helt underbart att börja våren där och när vi kom hem hade vi våren med oss! 🙂 Det var mitt första besök i Paris och jag gillade staden skarpt.

Montmartre, Paris

Inte minst var stadsdelarna Malais och Montmartre storfavoriter med sina charmiga gator fulla av småbutiker, bagerier och caféer.

Härligt att kunna sätta sig på vilken restaurang som helst utan att behöva fundera över om maten skulle vara god – allting smakade fantastiskt (helt enligt mina föreställningar om Frankrike som matland).Vi tog oss också en riktig frossa i franska bakverk efter att ha passerat mängder av lockande skyltfönster med bakverk, det ena mer frestande än det andra.

Att nischa en verksamhet

När jag vandrade runt bland alla dessa butiker kunde jag inte låta bli att fascineras av hur många verkligen smalt nischade butiker det fanns. En av de första som fick mig att börja reflektera över fenomenet fastnade inte på bild tyvärr, men det var en butik som sålde flipflop. Enbart. Du vet de där tofflorna man har i trädgården eller på stranden. De hängde i färgsorterade rader och täckte väggarna i hela butiken. Ingen tvekan om vart man skulle gå om man sökte efter nya flipfloppar i den staden. Sen har vi tebutikerna, och det hittar vi ju här också, men inte en butik för varje producent.

Färgsortering

Franska macaroner i läckra färger: Nischa din verksamhet Det här med att produkterna var färgsorterade var ett genomgående mönster. Inte så konstigt, tänker du – det är det ju i alla klädbutiker här hemma. Men det var inte bara klädbutikerna som hade tydligt färgsorterade hyllor. Blomsteraffärerna. Ljusslingorna och godiset nedan. Flipflopparna som inte fastnade på bild. Tvålbutik med regnbågens alla färger. Väskaffärer där samma modell fanns i alla tänkbara och otänkbara färger (intresseklubben antecknar: jag köpte en orange plånbok, valde färg och sen modell).

Tänk dig en ask macaroner – så såg det ut överallt. 😉

Hur kan så nischat fungera?

Den enda förklaringen till att det kan fungera att ha så strikt nischade verksamheter, som jag kan komma på, är att kundunderlaget är så stort. Paris är en stad som lär ha ungefär lika stor yta som Stockholm. Ändå bor där fler människor än i hela Sverige sammanlagt. Lägg till alla turister som passerar igenom stadens alla hörn (nästan i alla fall). En del av de exempel jag fångade upp skulle kanske gå hem i Malmö – chokladbutiker finns det ju gott om. Medan andra känns otänkbara – flipflop eller en ljusslinga eller högtidsspecialgodis.

Klicka på bilderna för att se dem större.

Nischa din verksamhet: Chokladbutik Nischa din verksamhet: Chokladbutik

En chokladbutik med hundratals chokladsorter att välja på, och fascinerande chokladkonstverk kanske inte känns så avlägset? Vet du någon sådan?

Nischa din verksamhet: Sälj en ljusslinga Nischa din verksamhet: Sälj en ljusslinga

Men vad tror du om en butik som saluför en enda sorts ljusslinga? Den är visserligen ganska kul – du plockar själv ihop vilken färg och storlek du vill ha på bollarna som sitter på varje ljuskälla, och jag gissar att man kan köpa flera och byta efter årstid eller högtid. Men var i Sverige skulle denna butik ligga? Erbjuder Stockholm tillräckligt kundunderlag?

Nischa din verksamhet: Högtidsgodis Nischa din verksamhet: Högtidsgodis

Eller den här sortens specialgodis som jag tror är vanlig i katolska länder. Lite osäker, men i Italien och Frankrike är de vanliga i alla fall. Det är en speciell sorts dragéerad mandel som man har vid bröllop, dop och första nattvarden t ex. I Paris hittar du en butik som har det som det enda i sitt sortiment.

20130510-221030.jpg

Den här butiken är nog min favorit, nötälskare som jag är. Tror jag lätt hade kunnat förköpa mig om jag hade gått in. Föreställ dig en nötsort och du hittar den här!


KullbergUtveckling undrar: Hur mycket ska du nischa din verksamhet?

Så – hur tänker du kring att nischa din verksamhet? 

Det finns de som menar att vi kommer att få se fler showrooms i Sverige. Alltså butiker där du kan gå in och titta på varorna och göra din beställning som skickas hem till dig. Kanske är det en variant som passar oss?

Vad tror du?

Följ mig

Maria Kullberg

Verksamhetsutvecklare at KullbergUtveckling AB
Projektledare för företags framgång! Målfokus och marknadsföring (hemsida och sociala medier) är kraftfulla verktyg i utvecklingen. Driver projekt, håller kurser och föredrag, samt hjälper enskilda företagare.
Följ mig