Oväntade kombinationer; kött och svets!
I fredags höll jag ett frukostföredrag om kreativ marknadsföring och pratade bland mycket annat om vad samarbeten och oväntade kombinationer kan innebära för din marknadsföring.
Genom att kombinera det som är oväntat kan du få folk att haja till och lägga ditt namn på minnet. En av deltagarna vid föredraget kom med ett lysande exempel på ett namn som man sent ska glömma. Hon skickade över en bild till mig. Vad sägs om:
Stenåsens Kött & Svets?
Foto: Annelie Ekelöw
Hade du kunnat sitta igenom en match i den här gympasalen utan att återkomma till just detta företagsnamnet på väggen?
Jag var tvungen att googla lite för att se om jag kunde få ett svar på denna till synes fullständigt obegripliga kombination. Det jag hittade då var att Stenåsens Kött & Svets idag är en svetsverkstad, men att företaget började en gång i tiden som slakteri. Som verksamhet vid sidan av gjorde man svetsarbeten. När det inte längre var lika lukrativt att arbeta med kött lade man ner den delen av verksamheten för att helt ägna sig åt svetsningen. Men namnet valde man att behålla. Kanske just för att det ger den uppmärksamhet det ger.
Vem kan passera det här namnet utan att lägga märke till det och tänka något om det?
– Vilka dolda talanger har du som du kan locka fram för att ge dig motsvarande uppmärksamhet?
Jag är med i bloggutmaningen #blogg100. Det här blev inlägg 23 av 100.
- Innovation och företagande för ett hållbart Skåne - 13 januari 2021
- Panlegis – varning! - 6 mars 2020
- Ett hållbart Skåne genom socialt företagande - 13 augusti 2019
Mycket intressant fråga! 🙂
En mig mycket närstående person ska bli egen företagare in om kort.
Vad ska företaget heta? Hur ska man få med alla inriktningar med ett så kort och klatschigt namn som möjligt?
Hjärncellerna stångas dagligen med dessa spörsmål 🙂
Vad spännande med ett nytt företag! 🙂 Det kan verkligen vara en svår process med företagsnamnet ibland! Rolig men svår. Man vill gärna att det ska vara lättanvänt och samtidigt säga något om företaget. Samtidigt finns det som tur är andra sätt att fylla varumärket med en innebörd. Som genom en slogan/tagline, en logga och andra grafiska element. Till att börja med. 🙂