Pinterest och vårt behov av att kommunicera genom bilder
Pinterest – ny sajt för att dela bilder
Den snabbast växande sajten bland de sociala medierna är Pinterest. Det är en sajt för att dela med sig av bilder du gillar. Inte dina egna bilder i första hand, utan bilder du hittar på nätet. Tanken är att du med ett snabbt knapptryck ska dela bilder du hittar och dela dem med andra på Pinterest.
Namnet på sajten är en kombination av orden ’Pin’ och ’Interest’, alltså ’nål’ och ’intresse’ på svenska. Hela idén går ut på att du väljer ut bilder utifrån dina intressen och nålar upp dem på din anslagstavla. Att nåla upp något kallas för att ”pinna”.
Precis som på andra sociala sajter kan du följa personer som delar intressant innehåll som du vill ta del av, och andra kan följa dig. Utöver det kan du bläddra runt bland olika anslagstavlor/boards med teman, helt utifrån dina egna intressen.
Varför så populär?
Jag tror att vi börjar bli informationströtta, eller vad tror du? Vi är vana vid att söka information och läsa saker på internet. Det gör att vi tar till oss en enorm mängd text varje dag. Därför blir det på något vis lite befriande att kunna ta del av bilder som får tala för sig själva. Enkelheten att dela är också en anledning till populariteten. Du lägger till en länk i ditt verktygsfält i webbläsaren och så fort du ser en bild du gillar kan du klicka på länken och vips har du delat. Se till att du visar verktygs/bokmärkesfältet i din webbläsare bara. Här hittar du Pinterests egna instruktionsfilmer samlade.
För vem och till vilken nytta?
Självklart är Pinterest till för alla som gillar bilder, men vad mer? Man kan ju inte bara sitta där och lägga upp bilder helt planlöst. 😉
Jag har klurat på hur småföretagare kan använda det här i sina verksamheter. Till en början tänkte jag att det var i stort sett enbart företag med produkter som kunde dra nytta av att dela bilder på det här viset. Den uppfattningen har jag börjat ändra. Den självklara målgruppen för Pinterest är inte du som har produkter, utan du som gillar bilder. Så oavsett vilken typ av bilder du har i din verksamhet kan du sprida dem genom Pinterest. Jag la upp en anslagstavla som jag döpte till ’Ett Gott Arbetsliv’ och har för avsikt att dela de inlägg i den bloggen som har en bild som gör det möjligt att pinna.
Den virala spridningen kommer sedan när dina följare gillar det du delar och kanske t o m ”repinnar”, alltså postar din bild hos sig själv. Men det vill till att det följer med information om var bilden kom ifrån för att du ska få credit för den, eller marknadsföringsvärdet av spridningen.
Ett bekymmer…
Jag tycker dock att det finns ett stort bekymmer med en sajt som denna. Medlemmarna uppmuntras att sprida bilder, men bildens ursprung är relativt dold. Du behöver klicka först en gång och sen en gång till på en bild för att komma till dess ursprung. Hela systemet blir ett gränsfall för upphovsrätten, alltså att den som har tagit fotot eller skapat bilden från första början har rätten att avgöra var och hur bilden ska användas. Det blir i mina ögon en process motsvarande den som har skett när det gäller fildelning av musik och film, och som urholkar upphovsrätten. Kanske att det inte är helt jämförbart, men på god väg?
Vill du veta mer?
Fortsättning kring Pinterest kommer inom kort, med tips för dig som vill komma igång med din profil.
Knappa gärna in din e-postadress i högerkanten här på hemsidan så får du Ny(fiken)heter om verksamhetsutveckling, företagande och sociala medier.
- Innovation och företagande för ett hållbart Skåne - 13 januari 2021
- Panlegis – varning! - 6 mars 2020
- Ett hållbart Skåne genom socialt företagande - 13 augusti 2019
Trackbacks & Pingbacks
[…] Pinterest och vårt behov av att kommunicera genom bilder […]
Kommentering är stängd.