5 saker du bara måste veta innan du äter ost

Skriv lockande rubriker på ditt nyhetsbrev! – 6 exempel och ett bonustips

Så skriver du en lockande rubrik på ditt nyhetsbrev!

– 6 förslag och ett bonustips om ost

Hur många nyhetsbrev från olika håll får du där ämnesraden är så dödens tråkig att du kastar brevet även om det är en hyfsat intressant avsändare? Vad är oddsen för att du öppnar ett mejl med rubriken ”Info”, ”Veckans tips”, ”Nyhetsbrevet” eller nyhetsbrev februari 2016? 

Inget vidare, eller hur?!

Här får du några tips för hur du kan skriva en mer lockande rubrik på ditt nyhetsbrev.

lockande rubriker på nyhetsbrev

Om du skickar nyhetsbrev till dina kunder då och då – fundera på din rubriksättning! Du har sisådär en sekund på dig att locka mottagaren att öppna, och avsändaren och ämnesraden får första ögonkastet som fäller avgörandet.

Vad i ditt innehåll är mest intressant? Vad kan du fånga upp för att locka till läsning? En rubrik ska inte bara vara en överskrift som talar om vad texten handlar om (Instagram för företagare), utan tänk som en journalist! Vad hade det stått i tidningen om ditt brev var en artikel där? Vad skulle locka till läsning?

Är detta lockande rubriker på ditt nyhetsbrev?

Vad tänker du om de här varianterna på rubrik för ett nyhetsbrev om sociala medier? Vilka skulle göra dig nyfiken? Går de att göra om så att de passar din verksamhet? Hur hade de kunnat bli ännu mer lockande och intressanta? Kommentera gärna!

  • Så kommer du igång med Instagram på fem minuter
  • De 5 bästa tipsen för sociala medier
  • Snabbaste vägen till framgång på nätet – bästa tipsen
  • Vill du också bli vassare på Twitter? Här får du veta hur!
  • ”Så ökade jag min försäljning” – 3 företagare berättar
  • Hon började med Facebook – du kan inte tro vad som hände sen (jodå – dessa knäppa rubriksättningar fungerar uppenbarligen, men fundera på vilken approach du vill ha 🙂 )

Givetvis ska du plocka en rubrik som stämmer med ditt innehåll. Utlovar du fem tips så är det det man ska hitta. Säger du att det är det snabbaste, bästa, mest unika av något ska man få den känslan när man läser. Annars har du förbrukat ditt förtroende inför nästa utskick.

Fundera lite den närmsta tiden – vad är det som får dig att klicka på en rubrik? Vad gillar du och vad gillar du inte? Spana in hur andra gör och lär av dem. Testa olika varianter för att känna om det får olika effekt.

Dela gärna med dig av dina erfarenheter i en kommentar nedan! 🙂

Bonustipset – 5 saker du bara måste veta innan du äter ost

Vill du roa dig med fler rubrikidéer har du en klickgenerator här: klicka-klicka-klicka.se. Har du fullständig idétorka på hur du ska formulera din rubrik är det ett bra ställe att sätta igång fantasin på.

Mycket nöje!

5 saker du bara måste veta innan du äter ost - om att skriva lockande rubriker på ditt nyhetsbrev

Följ mig

Maria Kullberg

Verksamhetsutvecklare at KullbergUtveckling AB
Projektledare för företags framgång! Målfokus och marknadsföring (hemsida och sociala medier) är kraftfulla verktyg i utvecklingen. Driver projekt, håller kurser och föredrag, samt hjälper enskilda företagare.
Följ mig