The Four Types of Business Owners. Infusionsoft-120814

Fyra företagartyper – vilken är du?

Jag är övertygad om att en av de viktigaste grunderna för framgång som liten företagare är att förstå sig på sig själv och sina drivkrafter. Om du är på det klara med varför du driver ditt företag, så vet du också vad som triggar dig till att komma framåt. Kanske kan du också förstå varför vissa saker känns svårare eller mindre viktiga jämfört med hur andra företagare betraktar saker och ting.

Artikeln bygger på en amerikansk undersökning (och jag ber om ursäkt för eventuella översättningsmissar), men jag tror att det finns en kärna som är applicerbar även för oss i Sverige. En del känner sig som födda entreprenörer och har alltid vetat att de skulle starta ett företag. Andra gör det för att det är en praktisk lösning på familjeekonomin, medan andra startar för att få styra sin situation själv, eller för att kunna skapa det där som de verkligen brinner för.

Läs och fundera! Kommentera gärna och dela gärna med dina företagarvänner!

Texten nedan är min översättning av artikeln: The Four Types of Small Business Owners från MarketingProfs och bilderna är lånade från artikeln.

Fyra typer av småföretagare – Vilken typ är du?

Småföretagare kan generellt delas in i fyra grupper, var och en med ett eget mindset och beteende, enligt en ny rapport från Infusionsoft.

De fyra profilerna är baserade på data från en undersökning bland 850 amerikanska småföretagare (50% B2C-fokuserade, 28% B2B, 22% hybrid) och som undersökte respondenternas känslor kring ägarskap, mål, utmaningar och resurser.

Forskarna fann att respondenterna kunde delas in i fyra distinkta grupper – Frihetssökare, Passionerade skapare, Kämpande överlevare och Arvsbyggare – där var och en grovt räknat omfattade en fjärdedel av det totala antalet.

The Four Types of Business Owners. Infusionsoft-120814

Nedan kommer huvudinsikterna från rapporten för varje typ av företagare.

Frihetssökare

Frihetssökare är människor som huvudsakligen startade sina företag för att kontrollera sin egen framtid, speciellt ifråga om beslut, arbetsmiljö, schema, och intäkter.

De här respondenterna kan förväntas, mycket mer än andra grupper, att svara ”Minska tiden jag behöver arbeta” som ett nyckelmål. I enlighet med det, svarar de också ”Tid att få allt gjort” som sin största utmaning.

  • 65 % av dem betraktar sig som entreprenörer
  • 56 % säger att de ”absolut inte” skulle  arbeta för någon annan i framtiden.
  • Det är troligt att de använder bokförings- eller redovisningsprogram (57%), automatiserad e-postmarknadsföring (61%), webbshop eller annan betalningsprocess (47%), CRM/kundrelationssystem (46%), autosvar på e-posten (44%) och mjukvara för att hantera kontakter (38%).

The Four Types of SMall Business Owners. Why start? Infusionsoft-120814

Passionerade skapare

Passionerade skapare startade sina företag för att de verkligen bryr sig om vad de gör. När de blir tillfrågade om sina mål, var ”Göra det jobb jag älskar” en överväldigande favorit bland svaren.

  • 48% säger att de alltid vetat att de skulle driva företag
  • 73% betraktar sig definitivt som entreprenörer
  • 53% säger att det är ett viktigt mål för dem att hjälpa andra företagare att bli framgångsrika
  • Denna gruppen är mest trolig att ha fem eller fler anställda (31%), att arbeta på ett kontor (43%), och att ha företag som genererar mer än $100.000 i bruttoinkomst 2013 (54%). Det är också troligt att de förväntar sig ”mycket högre” inkomst detta året (30%).
  • Passionerade skapare använder troligen en bredd av företagsverktyg, från bokföringsprogram till CRM och automatiserade marknadsföringsverktyg.

Arvsbyggare

Arvsbyggare är mer troliga än andra grupper att ha startat sitt företag ihop med en familjemedlem (24%). De ser företaget som ett praktiskt ekonomiskt val och de är utan tvekan den grupp som mest tror att de flesta människor skulle stara företag om de kunde.

  • De är mest troliga av de fyra grupperna att ha skaffat sig en collegeexamen eller högre universitetsexamen.
  • 52% ser sig själva som entreprenörer.
  • De är den mest troliga av de fyra profilerna att bara driva ett företag (80%) och minst troliga att ha övervägt att stänga (26%) eller sälja (24%) företaget.
  • Arvsbyggare är den minst troliga gruppen till att ha en hemsida (45%). Även dem som har en hemsida är mindre troliga användare av CRM, betalningssystem, och andra verktyg för att sköta företaget, använda e-post, innehållsmarknadsföring, SEO, PPC (Pay Per Click?), eller att använda automatiserad marknadsföring för att generera leads (potentiella kunder).

Kämpande överlevare

Kämpande överlevare har betydande bekymmer kring värdet av att äga ett litet företag: 60% håller starkt med ”Du behöver vara lite galen för att starta ett företag”, och 40% håller med om att ”en anställning är mycket säkrar än att starta eget företag” – signifikant mer än andra grupper.

  • 50% betraktar sig själva som entreprenörer.
  • 51% är den enda anställda i företaget
  • Kämpande överlevare är den mest troliga av de fyra grupperna till att ha övervägt att stänga företaget (53%).
  • Bara 16% säger att den ekonomiska säkerheten för familjen är bättre än vad den skulle varit om de haft ett traditionellt jobb, och 38% säger att den är samma eller sämre.

The Four Types of SMall Business Owners. Sentiments starting. Infusionsoft-120814

Så; vilken av dessa fyra företagartyper känner du mest igen dig i? :)

Följ mig

Maria Kullberg

Verksamhetsutvecklare at KullbergUtveckling AB
Projektledare för företags framgång! Målfokus och marknadsföring (hemsida och sociala medier) är kraftfulla verktyg i utvecklingen. Driver projekt, håller kurser och föredrag, samt hjälper enskilda företagare.
Följ mig

Latest posts by Maria Kullberg (see all)

2 Kommentarer
  1. Agneta Thulin
    Agneta Thulin says:

    En mycket intressant och läsvärd artikel. Det är alltid bra att stanna upp ibland och reflektera, när, hur, var och varför… osv… Ett företags förutsättningar ändras under åren, konjunkturen ändras och en företagares liv ändras med åren. Men såklart kvarstår många tankar, värderingar och målsättningar! Läs och begrunda!

    • Maria Kullberg
      Maria Kullberg says:

      Tack, Agneta!
      Jag fastnade just för det här enkla medlet till att reflektera över sig själv som företagare. Lätt att glömma sina drivkrafter när vardagens leveranser och bestyr ska skötas.
      /Maria

Kommentering är stängd.