Hashtags på Instagram

Instagram växer som marknadsföringsverktyg inom företag! Där använder man sig mest utav # för att kunna ta sig omkring effektivt, men vad innebär hashtags och hur används de?

Jag har nyligen börjat med att undervisa inom Instagram, hur man kan använda det för företagssyften, vad man skall och inte skall göra samt hur det fungerar rent tekniskt. (Läs mer om det och boka här.) Den huvudsakliga funktionen med Instagram är hashtag, det vill säga denna rackaren -> #.

Historian bakom #

Förr i tiden, innan allting var digitaliserat och enkelt så stod tecknet för ”nummer”, detta ändrades med digitaliseringen av allting och blev den ökända ”hashtag”. Denna trenden började allra först inom programmering, huvudsakligen inom C# utveckling (uttalas C-sharp, för någon anledning) och blev sedan ett sätt att orientera sig i den antika tjänsten IRC för att kunna hitta kategorier och liknande, då skapades namnet ”hash”. Slutligen blev tecknet det vi känner till idag som hashtag genom Twitter, som huvudsakligen använder sig utav hashtags för att ta sig omkring på sidan, vilket skapade trenden att ”hashtagga” sina inlägg, som nu finns med på nästan alla relevanta sociala medier!

Hur används #hashtags på Instagram?

Men tillbaka till Instagram, jag är trots allt inte historielärare! Hur används hashtags i Instagram och hur hjälper det dig?

#kullbergutveckling som hashtag på InstagramEn hashtag används för att ge din bild en kategori på Instagram så att man enklare kan hitta de bilder man vill se, vare sig det är bilder på moln (#clouds är väldigt populärt) eller katter och allt däremellan. Man kan använda sig utav dessa kategorier för att marknadsföra sitt företag, sina tjänster, produkter eller sig själv. Om man t.ex. vill visa sin kattbild till världen så är det bara att skriva #cats i beskrivningen så kommer just din bild upp i kategorin #cats i hela världen för alla att se. Självklart finns det fler användning områden för hashtags än att visa upp sina katt eller fina moln till världen, man kan använda det för att samla ihop bilder från ditt företag, för en speciell produkt eller event. Man kan till och med använda det för att skapa bildtävlingar eller liknande!

De ovannämnda är bara en liten del av vad man kan göra med Instagram, det finns självklart mer man kan göra men det beror oftast på hur företaget är och hur du som person är.

Kan även skryta med att jag har inspirerat KullbergUtveckling att använda sin egna hashtag mycket mer frekvent, så kolla gärna in bilden/länken till höger här!

Varför använda #?

Men varför är det så bra att använda Instagram som företagare då? Jo, du kan hittas av de som inte redan känner till ditt företag, du har en samlad sida med alla bilder relaterade för ditt företag och du kan enkelt dela bilder till det från flera olika källor. Ett bra exempel är just #kullbergutveckling, där det uppdateras bilder relaterade till företaget, medan man fortfarande kan använda sin Instagram som en privatperson så att man kan fortsätta ladda upp sina kattbilder utan att det påverkar ditt företag.

Så avslutningsvis måste man jag fråga er som läser; Hur använder ni Hashtags på Instagram?

En bild säger mer än tusen ord och en hashtag leder till tusentals bilder!

Alexandru Järmenson
Senaste inläggen av Alexandru Järmenson (se alla)
3 Kommentarer
  1. Lars Nilsson
    Lars Nilsson says:

    C-sharp är inte så märkligt. Det är en musikterm, det engelska namnet för tonen ciss, som skrivs just ”C#”. Själva #-tecknet heter i sammanhanget ”sharp sign”, eller ”kors-förtecken” på svenska. Men namnet hash har också en lång historia, som åtminstone går tillbaka till 1960-talet.

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] har jag varit och gästbloggat på KullbergUtveckling, vilket alltid är trevligt att göra! Inte för att jag har gjort det innan, men ni förstår vad […]

Kommentering är stängd.