Hur kan du sticka ut?

Hur kan du sticka ut och göra ditt företag synligt?

Vi formligen översköljs av information ständigt varje dag. Som företag blir det en utmaning att sticka ut och synas i bruset. Vad är det som får människor att lägga märke till just dig?

Varumärket

Ja, så klart finns det inget enkelt och självklart svar på den frågan. Däremot finns det en del knep och tankeverktyg som du kan ta till för att göra det lättare för dig. Det första är att du ska tänka i termer av varumärke, för dig själv, för ditt företag och för dina tjänster/produkter. Ett varumärke är, kortfattat sagt, ett namn och de värden som förknippas med det. Säger jag namnet på ett välkänt varumärke kommer du automatiskt att associera ett antal egenskaper eller personligheter med det namnet. Precis det vill du också åstadkomma! Får du människor att associera på rätt vis när de hör ditt namn kommer du oftare att bli ”top of mind” när någon behöver dina tjänster/produkter.

Gör det visuellt!

När du har klurat ut vad ditt varumärke ska bestå i kommer nästa steg; att börja kommunicera ut budskapet. Ett sätt att underlätta för dina potentiella kunder att känna igen ditt varumärke är att ta hjälp av det visuella. Skaffa en grafisk profil; välj färger och former som gör dig lätt igenkänningsbar.

Vilket är ditt budskap?

Nu behöver du formulera ditt kärnbudskap. Vad är det människor ska känna till om dig och ditt företag? Vad behöver de höra för att förstå vad du erbjuder?

Välj kanaler

Har du gjort detta arbetet har du en väldigt bra grund att stå på. Nu ska du välja kanal att föra ut budskapet i. Men det blir ett annat blogginlägg. 🙂

Var är boxen?

Du vet den där berömda boxen? Tänk inte bara utanför den. Försök tänka helt utan den. 😉

Zzonzzon Sandra Andersson. Fotokaka

Zzonzzon Photography – Sandra Andersson stod på bröllopsmässa och bjöd på kaka med bröllopsfoton på.

Hotwheels på gångbro

Hotwheels gör bilbanor. Vem passerar och missar den här reklamen?

Tomas_Gunnarsson_Jante

Den här bilden postade Tomas Gunnarsson, Att överlista Jante. Han funderade på att lägga sig själv på bandet för att göra reklam för sina föreläsningar. 🙂

Smoothie med budskap

Ett oväntat budskap på ett oväntat ställe drar blickarna till sig i kyldisken.

Bokhandel m ost o vinprovning Tamburini Ingrid Tollgerdt Andersson 2014-10-03

Ingrid Tollgerdt Andersson besökte en bokhandel som sålde både vin och böcker om vin, samt ordnade vinprovning. Tjänstefiering och oväntade kombinationer är det nya svarta.


Jag är med i bloggutmaningen #blogg100. Detta är inlägg 19 av 100.

Maria Kullberg
Följ mig
Senaste inläggen av Maria Kullberg (se alla)