Hur kan du sticka ut?
Hur kan du sticka ut och göra ditt företag synligt?
Vi formligen översköljs av information ständigt varje dag. Som företag blir det en utmaning att sticka ut och synas i bruset. Vad är det som får människor att lägga märke till just dig?
Varumärket
Ja, så klart finns det inget enkelt och självklart svar på den frågan. Däremot finns det en del knep och tankeverktyg som du kan ta till för att göra det lättare för dig. Det första är att du ska tänka i termer av varumärke, för dig själv, för ditt företag och för dina tjänster/produkter. Ett varumärke är, kortfattat sagt, ett namn och de värden som förknippas med det. Säger jag namnet på ett välkänt varumärke kommer du automatiskt att associera ett antal egenskaper eller personligheter med det namnet. Precis det vill du också åstadkomma! Får du människor att associera på rätt vis när de hör ditt namn kommer du oftare att bli ”top of mind” när någon behöver dina tjänster/produkter.
Gör det visuellt!
När du har klurat ut vad ditt varumärke ska bestå i kommer nästa steg; att börja kommunicera ut budskapet. Ett sätt att underlätta för dina potentiella kunder att känna igen ditt varumärke är att ta hjälp av det visuella. Skaffa en grafisk profil; välj färger och former som gör dig lätt igenkänningsbar.
Vilket är ditt budskap?
Nu behöver du formulera ditt kärnbudskap. Vad är det människor ska känna till om dig och ditt företag? Vad behöver de höra för att förstå vad du erbjuder?
Välj kanaler
Har du gjort detta arbetet har du en väldigt bra grund att stå på. Nu ska du välja kanal att föra ut budskapet i. Men det blir ett annat blogginlägg. 🙂
Var är boxen?
Du vet den där berömda boxen? Tänk inte bara utanför den. Försök tänka helt utan den. 😉
Jag är med i bloggutmaningen #blogg100. Detta är inlägg 19 av 100.
- Innovation och företagande för ett hållbart Skåne - 13 januari 2021
- Panlegis – varning! - 6 mars 2020
- Ett hållbart Skåne genom socialt företagande - 13 augusti 2019