Pinterest – bygg upp din profil – 10 tips
Pinterest – bygg upp din profil
Pinterest är en social sajt där du kan dela bilder med andra, gilla och sprida andras bilder. Rätt använt kan det vara ett verktyg för dig och ditt företags marknadsföring.
Jag skrev om Pinterest och vårt behov av att kommunicera genom bilder häromdagen, och vill fortsätta i detta inlägg med att tipsa om hur du ska tänka när du vill komma igång med att använda sajten. Som vanligt när du vill börja kommunicera i en ny kanal gäller det att prova sig fram. Gå inte ut för ”hårt” och ”säljigt” – det uppskattas sällan. Spana in hur andra gör och fundera över vad du själv gillar av det du ser. Testa dig sen fram och bygg sakta men säkert upp din profil.
3 tips för en bra profil
Grunden för att få affärsnytta av alla sociala medier är en bra profil. Här kommer tre tips på vad du ska tänka på när det gäller profilen på Pinterest.
På bilden ser du hur min start på sajten ser ut. Det är en skärmdump av min profilsida.
Börja med att fylla i en beskrivning av dig själv. En kort och koncis sådan som gör det enkelt att snabbt se vad du sysslar med. Glöm långt och uttömmande. Du är på en sajt där folk vill titta på bilder, inte läsa uppsatser.
Lägg in din hemsidesadress på den lilla jordgloben. På så vis kan den som blir nyfiken på dig, efter att ha hittat dina pinnade bilder, klicka sig vidare och se vad du gör i ditt företag.
Lägg in en länk till din Facebookprofil och se till att du har en bra profil även där.
Där har du grunden i din profil.
Följa och bli följd
Loggar du in med hjälp av Facebook kommer Pinterest att hitta dina vänner där som också har Pinterest. Då får du ett gäng personer att följa redan från start. Sen kan du också ange intressen och tillåta Pinterest att föreslå personer att följa som kan vara intressanta för dig.
Du kan följa en persons alla boards, eller välja att följa specifika boards. När du följer kommer nya postningar på dessa anslagstavlor att visas på din startsida.
Skapa en anslagstavla/board och börja pinna
Tänk igenom vad som skulle spegla din verksamhet, din kunskap och ditt företags värderingar. Vilken sorts bilder vill du bli förknippad med? Vad visar bäst vad du håller på med? Finns det rentav bilder du inte alls ska ställa dig bakom hur roliga eller vackra de än är? Sätt ord på detta och skapa en strategi för ditt företags närvaro på Pinterest!
7 tips för ditt företags närvaro på Pinterest
Välj bra, korta och beskrivande namn på dina anslagstavlor. Kom ihåg – folk är inte här för att läsa saker!
Pinna regelbundet, så att det kommer ett flöde som påminner om dig och din verksamhet. Håll dig till det som är din röda tråd, men var inte rädd för att visa din bredd!
Skriv en intressant bildtext, gärna personlig. Lägg till en länk i bildtexten så att den nyfikne kan klicka sig vidare direkt.
Tagga andra Pinterestanvändare på motsvarande vis som på FB eller twitter – genom att använda @ direkt före användarnamnet.
Kommentera och gilla andras bilder/pins. Håll samma trevliga ton som överallt annars på nätet och andra kommer att kika in till dig.
Om du pinnar egna alster/produkter m m – se till att göra det på ett sätt så att det inte upplevs pushigt och ”reklamigt”. De flesta är inte ute i de sociala medierna för att köpa saker, utan för att nätverka eller umgås och för att få inspiration.
Om du nätverkar via Pinterest är det troligt att du får besök på din egen hemsida av andra pinnare, och då kan du tänka på att ha pin-vänligt innehåll. D v s bilder som är roliga att sprida vidare. Överväg att lägga in en vattenstämpel på dina bilder så att de inte riskerar att komma på avvägar och för att sprida ditt företagsnamn.
Lycka till!
Stort lycka till med att komma igång på Pinterest! Hör av dig om du har några frågor!
Har du redan kommit igång? Skriv gärna en rad om vad du tycker om sajten. Har du hittat ett bra sätt att använda den på? Vilken typ av bilder tycker du verkar fungera?
- Innovation och företagande för ett hållbart Skåne - 13 januari 2021
- Panlegis – varning! - 6 mars 2020
- Ett hållbart Skåne genom socialt företagande - 13 augusti 2019