Kundens trappa

Storytelling – pitch – nätverk i företagets marknadsföring

Storytelling – pitch – nätverk

Tre kraftfulla verktyg för företagets marknadsföring.

Vårterminen 2014 inleddes för min del med ett föredrag för företagare och blivande företagare. Temat var storytelling – pitch – nätverk ur ett företagarperspektiv. Vi hade ungefär en timme på oss så det blev korta tankar och tips för varje område. PowerPointen har jag lagt upp på SlideShare och ser att den varit uppskattad där, så här får du som läser min hemsida den också. 🙂

Kundens trappa

Allt ska hänga ihop & kundens trappa

Jag började med att berätta om mitt eget företag och vad som varit viktigt för mig, för att knyta an till det som ett exempel sedan. Jag brukar lägga en grund i marknadsföringstänket med tanken om att allt man gör kommunicerar och allt man kommunicerar ska hänga ihop med vad andra kommunicerar. Då bygger du din trovärdighet. Om du sen kopplar på tanken om att kunderna behöver olika typer av budskap beroende på hur långt de kommit i sin köpprocess; veta – tycka – göra.

Storytelling är effektivt

En av anledningarna till att storytelling är så lysande att använda i sin marknadsföring är att du genom en historia kan förmedla så oerhört mycket mer än vad du nånsin kan göra i en produkt- eller tjänstebeskrivning. Du skapar en sinnesstämning och förmedlar känslor, samtidigt som du ger kunden något som är lättare att komma ihåg än en ren information.

Pitch, hisstal, elevator speech. Kärt barn har många namn…

Elevator speech / hisstal / pitch

Ofta hamnar man i situationer där en tidspress gör att man har väldigt kort tid på sig att berätta vad man gör i sitt företag. Föreställ dig att du väntar på hissen när en person som du länge sökt för företagets räkning ställer sig bredvid dig. Eller att du får sådär en halv minuts utrymme att presentera dig inför en hel massa intressanta människor.

Vad säger du för att fånga intresset?

Nätverk som passar dig

Oavsett hur eller var du nätverkar så är det oerhört värdefullt för dina affärer, inte minst på lång sikt. Ett bra uppbyggt nätverk kommer att hjälpa dig att hitta nya affärer helt enkelt. Men inte alla nätverksformer passar alla människor, så se till att hitta de sammanhang där du kommer till din rätt. Och använd dig av principen ”givers gain”.

Storytelling – pitch – nätverk

Här kan du bläddra igenom presentationen:

Följ mig

Maria Kullberg

Verksamhetsutvecklare at KullbergUtveckling AB
Projektledare för företags framgång! Målfokus och marknadsföring (hemsida och sociala medier) är kraftfulla verktyg i utvecklingen. Driver projekt, håller kurser och föredrag, samt hjälper enskilda företagare.
Följ mig