Mått

Hur står det till med din marknadsföring?

Ibland behöver man som företagare något att jämföra sig med för att veta om man är rätt på det eller inte. Ibland är bekräftelsen det enda man behöver för att kunna fortsätta köra på. Ibland blir resultatet en spark i baken för att fortsätta jobba.

Mått

Jag hittade en bild jag tog av en sida i en bok för ett bra tag sen. Boken var Marknadsföring steg för steg av Classe Waltin. På bilden visas ett antal frågor för att göra en snabbcheck av hur det står till med marknadsföringen i företaget. Jag skriver av dem under bilden för dig som inte kan se bilden.

Genom att sätta ut en siffra på skalan 1-5 får du en fingervisning av om det är något område som du behöver jobba mer på. Vill du ha mer kött på benen kring marknadsföring är du alltid välkommen till mig. Närmast i tiden är kanske frukosten den 20 mars; då bjuder jag på inspiration kring kreativ marknadsföring. :)

Hur står det till med din marknadsföring?

Hur står det till med din marknadsföring?

Testa dig själv och dina kollegor!

Sätt ett betyg på en femgradig skala för varje fråga:
5. På topp | 4. Väl framme | 3. Godkänt | 2. Svagt | 1. Kritiskt

Frågorna:

  1. Har företaget planer för bearbetning av kunder?
  2. Har företaget bra säljhjälpmedel?
  3. Följer man upp sina marknadsföringsåtgärder?
  4. Har företaget kundregister som används på ett aktivt sätt?
  5. Ligger man före med nya marknadsföringsåtgärder?
  6. Har företaget en stark profil på marknaden (varumärke/liknande)?
  7. Avsätter man tillräckligt med reklaminsatser för företagets produkter?
  8. Sätter företaget av tid och pengar till PR (public relations)?
  9. Följer säljarna och bolaget upp (marknads-)planerna?
  10. Reagerar företaget (och säljarna) på kundernas och andras marknadssignaler?

 

Hur gick det? Hittade du något du vill ta tag i? Tänk högt i en kommentar nedan!


Ta gärna del av inlägget Inspiration för din marknadsföring där jag bjuder på ett par slides jag brukar använda när jag föreläser.


Jag är med i bloggutmaningen #blogg100 och detta är inlägg #11/100.

 

Följ mig

Maria Kullberg

Verksamhetsutvecklare at KullbergUtveckling AB
Projektledare för företags framgång! Målfokus och marknadsföring (hemsida och sociala medier) är kraftfulla verktyg i utvecklingen. Driver projekt, håller kurser och föredrag, samt hjälper enskilda företagare.
Följ mig

Latest posts by Maria Kullberg (see all)