Verksamhetsutveckling: att bestämma ett mål

Verksamhetsutveckling: Att välja ett mål

Verksamhetsutveckling är att sätta upp mål

Vill du komma någonstans i din verksamhetsutveckling behöver du sätta upp mål för dig själv och företaget. Om du inte gör det – hur ska du då veta om du har kommit dit du ville? Hur ska du veta om och när du är framme? Kanske är du rädd att formulera mål för att du är rädd att misslyckas? men kom ihåg; mål är till för att sätta ut en riktning – inte för att uppnås till varje pris.

Verksamhetsutveckling: att bestämma ett mål

Välj ut ett mål!

Gå tillbaka till din drömbild som du skissade upp när du läste föregående inlägg i serien; Verksamhetsutveckling: Dröm och sikta på dina mål!. Titta på den en stund!

Använd nu din magkänsla.

Vilka delar av den får det att kännas lite extra i kroppen på dig? Är det någon del som känns mer angelägen än någon annan? Någon som ger dig en känsla av spirande energi? Något som ligger till grund för de andra delarna?

Då är det där du ska börja!

Formulera ditt mål

I det här skedet är ditt mål fortfarande på en övergripande nivå. Du behöver inte tänka att det ska vara konkret och specifikt eller tidssatt just nu (s k SMART mål, om du känner till det begreppet). Det du ska hitta är en formulering som talar om en riktning att arbeta mot. Det räcker gott och väl med ”min tjänst ska vara känd inom min bransch”, eller ”mitt företag ska ha flera fasta kunder”, eller ”jag ska vara spetsutbildad inom mitt område”. Säkert kan du hitta något sådant mål utifrån din drömbild?

Skriv ner målet

Skriv ner det du vill uppnå på ett papper. Någonstans i bakhuvudet har du kanske en tidsram som du associerar det här målet till? Plita ner det också på ditt papper. Nu börjar det likna något, eller hur? Kanske känner du att det redan nu börjar hända saker, att processen är igång.

Om du vill arbeta vidare med ditt mål fortsätter du följa Ny(fiken)heterna så kommer det ett nytt inlägg på det temat om en vecka. 🙂

Lycka till så här långt!

Dela gärna med dig av hur det går med dina mål! Brukar du sätta upp mål av det här övergripande slaget?

Följ mig

Maria Kullberg

Verksamhetsutvecklare at KullbergUtveckling AB
Projektledare för företags framgång! Målfokus och marknadsföring (hemsida och sociala medier) är kraftfulla verktyg i utvecklingen. Driver projekt, håller kurser och föredrag, samt hjälper enskilda företagare.
Följ mig
2 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Verksamhetsutveckling: Att välja ett mål Prenumerera […]

  2. […] Verksamhetsutveckling: Att välja ett mål Prenumerera […]

Kommentering är stängd.