Marknadsföring för sommarlovsentreprenörer!
Igår blev jag inbokad för en föreläsning i midsommarveckan! Det blir tredje året i rad som jag inviger Kävlinges Sommarlovsentreprenörer i marknadsföringens förlovade land. En viss inriktning mot de sociala medierna är önskad, så det ska det bli.
Sommarlovsentreprenörerna
Sommarlovsentreprenörerna är ett nationellt initiativ som drivs lokalt av kommuner som vill ge ungdomar möjligheten att prova sina vingar under en sommar. Istället för att söka sommarjobb får de chansen att plocka fram en företagsidé och prova på att iscensätta den.
Det är fantastiskt roligt att träffa dessa idérika unga människor och få se vad de är på gång att skapa! Och att kunna bidra med tänket kring hur man når ut som företagare känns kanonroligt!
Marknadsföring på kort tid
När jag träffar sommarlovsföretagarna pratar vi om hur de kan tänka för att nå ut. Marknadsföring känns naturligt för en del av ungdomarna medan andra behöver tänka och klura betydligt mer för att hitta sitt sätt att berätta om sina tjänster eller produkter. Vi pratar om hur man kan välja kanaler och hur man tar fram sitt budskap. Vad funkar och hur vet jag vad jag ska välja?
Marknadsföring för sommarlovsentreprenörer blir lite speciellt eftersom de har en begränsad tid på sig, både för att marknadsföra sig och att leverera sina tjänster/produkter. Det innebär att de omgående behöver gå igång med sin marknadsföring. De behöver använda sig av en mix av kanaler för att få så god spridning som möjligt.
De som redan använder sociala medier har en fördel i att kunna berätta för sitt nätverk där, och få draghjälp av sina vänner. Men eftersom det tar lite tid att arbeta in sitt varumärke så är det inte riktigt tillräckligt som enda kanal. Det är bra att komplettera med flyers att lägga i grannarnas brevlådor och att sprida på byn. Gärna publicitet i lokaltidningarna för att nå ut lite bredare – det är roligt att läsa om deras idéer så det tror jag att många gärna gör.
Och vi som är med som föreläsare och sponsorer hjälper till med spridningen i våra nätverk. Jag har gjort intervjuer med de ungdomar som velat det, och publicerat här på hemsidan. Mikaela Mattssons intervju fick ett väldigt genomslag och lästes av flera hundra personer inom loppet av ett par veckor. För henne fyllde den publicerade intervjun ungefär samma funktion som en hemsida skulle gjort – att berätta vem hon är, vad hon gör och var hon finns. Den spreds på Facebook och det är ju just den virala marknadsföringen man vill åt för att få en snabb skjuts framåt.
Duktig på att använda Facebook är även Erica Öberg som du kan läsa mer om på länken nedan. Hon är fotograf och har fortsatt med sitt företag även efter projektet!
Intervjuer med sommarlovsentreprenörer:
Fotoentusiast Erica Öberg – sommarlovsentreprenör. Intervju.
Perssons moppeservice fixar din gräsklippare! Intervju: Christian Persson
Vikfik – svalkande smaker! Intervju: Mikaela Mattsson
Intervju med sommarlovsentreprenör Philip Jinert, JinertDesign
Fotnot: Jag är med i bloggutmaningen #blogg100. Detta är inlägg #3/100.
Imorgon bjuder jag på ett par slides från mina föredrag kring marknadsföring och sociala medier.
- Innovation och företagande för ett hållbart Skåne - 13 januari 2021
- Panlegis – varning! - 6 mars 2020
- Ett hållbart Skåne genom socialt företagande - 13 augusti 2019
Trackbacks & Pingbacks
[…] att ta sig in på en tuff marknad inom eventbranschen. Han ägnade sommarlovet 2014 åt att driva sommarlovsföretag, och i år har han startat företag på allvar. Allt han tjänar investerar han i ny teknik för […]
Kommentering är stängd.