Verksamhetsutveckling för nytt AB krävde brunch
KullbergUtveckling blir AB = egen verksamhetsutveckling
Jag är på gång att ombilda mitt företag från enskild firma till aktiebolag, och i samband med det vill jag också ta nytt grepp om verksamheten. Jag som jobbar med andras verksamhetsutveckling behövde ta samma grepp om det jag själv håller på med, och det är inte det lättaste att applicera sina verktyg på sig själv. Så igår tog jag min man med mig till Grand Hotels brunch för att bedriva verksamhetsutveckling.
Helikopterperspektiv en bra början
Det är inte av främst ekonomiska skäl jag ombildar företaget, utan för att jag vill kunna utveckla det jag gör på lång sikt. Syftet med mötet var att ta helikopterperspektiv och fundera över vilka delar som ska stanna kvar som de är och vilka delar som ska utvecklas i företaget. Att kunna se sin verksamhet lite sådär från ovan, som en helikopter, eller en gåsapåg från Skåne? ;), är en förutsättning för att kunna gå vidare i utvecklingen. Jag brukar rekommendera mina kunder att göra detta då och då, och nu var det min egen tur.
Utmaningen
För en tid sen var jag på ett föredrag om ledare/ledarskap där vi fick göra en övning där vi fick välja två kort; ett för en utmaning vi stod inför och ett för lösningen på utmaningen. Den enda tanken jag hade i huvudet när jag började titta på korten var hur jag skulle göra i samband med att jag bildar AB. Jag hann inte formulera frågan färdigt för mig själv förrän ögonen fastnade vid en bild och vägrade släppa den.
Det kortet visar en man som står med smutsig skjorta och smutsiga händer och stolt håller fram några vackert röda tomater. Denna bild fick symbolisera utmaningen i min företagsombildning och hur jag ska visa upp mina tjänster, eller snarare vad jag ska visa upp. Det handlar inte så mycket om själva uppvisandet (marknadsföringen) som om vad jag väljer att visa upp. Bildens smuts fick symbolisera det hårda arbete jag lagt ner för att komma dit jag är. Dessutom odlar jag tomater i mitt växthus om somrarna, och det finns inget godare än att njuta av frukten från eget arbete. 🙂
Lösningen
Den andra bilden hade jag ingen som helst tanke kring när jag tittade runt bland bilderna. Jag visste helt enkelt inte vad som skulle kunna vara en lösning på min halvt formulerade utmaning. Men så föll ögonen på en bild som satt som en smäck; en bild på en stor omvälvande våg. I den såg jag hur jag skulle kasta upp allt jag gör idag i luften för att låta dem virvla runt och sen falla ner mjukt och hitta en plats. Det kändes ganska olikt mig som ofta låter saker växa fram successivt, men ändå helt rätt. Om jag vill göra något nytt ska jag ju inte göra som jag brukar, eller hur?
En bra partner gör skillnad
Min man är en fantastisk partner i mitt företag (utan att vara involverad i det faktiska arbetet) och det är jag väldigt glad för. Han är en bra lyssnare, vet mycket om vad jag gör men inte fullt ut allt. Han arbetar i en utvecklande och rådgivande roll i sitt eget arbete på E.ON och har lång erfarenhet som konsult sedan tidigare (i en helt annan bransch än min).
Tillsammans fick vi klottrat ner två tankekartor; en för vad jag ägnat mig åt hittills i mitt företag sedan 2007, och en för vad jag tänker mig att jag gör om två år. Oerhört nyttigt! Kanske ingen stor omvälvande våg, men mina olika uppdrag har varit uppe i luften, fått virvla runt lite för att sen landa på nästa papper. De flesta har landat, en del med en notering om åtgärder jag vill vidta för att de ska bli ännu bättre, en del med en notering om hur pass viktig den är för mina inkomster i företaget, och en del med en notering om att jag behöver hitta samarbetspartner.
Plötsligt har saker och ting blivit väldigt mycket klarare, och jag vet i vilken ände jag ska börja för att få gjort det jag vill. Detta hade inte hänt om jag inte hade haft en bra samtalspartner, det är jag övertygad om. Tack Magnus. 🙂
Resultatet
Gårdagens arbete resulterade i en handlingsplan för den allra närmaste tiden (dagen idag och även de närmaste veckorna), men också i en vision för mitt aktiebolag på ett par års sikt. Så småningom kommer jag att ta fram en vision för längre sikt också, men just nu är detta vad jag behöver för att komma vidare och jag känner mig väldigt nöjd just nu. En vision blir som en motor i verksamhetsutvecklingen, för nu vet jag vad jag jobbar mot. 🙂
PS: I min varumärkesdeklaration står det att företagets smak är en mörk choklad som får smälta på tungan till njutning och eftertanke. Denna valrhonaterrine satt som en smäck och avslutade mycket stilfullt gårdagens brunch med verksamhetsutveckling.
- Innovation och företagande för ett hållbart Skåne - 13 januari 2021
- Panlegis – varning! - 6 mars 2020
- Ett hållbart Skåne genom socialt företagande - 13 augusti 2019
Skitbra inlägg rent ut sagt! Tack för att du delar med dig av så viktigt tänk och värdefulla verktyg! Hårt jobb. Goda tomater! 🙂 Varmt lycka till med ditt AB!
Åh, tack så hjärtligt, Aryel! 🙂
Vad glad jag blir att du uppskattade mitt inlägg. Det kom rakt från hjärtat ut på min blogg. 🙂
Kram, Maria